Thursday 19 January 2012

Kenapa Aku Nak Jadi Company Seretary?

Company Secretary atau Setiausaha Syarikat?Mesti ramai yg tak tau apa peranan sebenarnya post ni kn..Mesti ramai yang anggap ni sama macam secretary..."hello, i x bancuh kopi for my boss k"....ni aku nk bgtau uolls la yg kurang faham apa peranan company secretary ni. Penat tau asyik org anggap secretary je. Sakit hati pn ada gak. I'm not secretary...x attend secretary week pn k...Ha, ni maksud company secretary.... 


"Company Secretary is a senior position in a private company or public organisation, normally in the form of a managerial position or above. In the United States it is known as a corporate secretary".


Kalo uolls nk tau, company secretary ni la yg bagi advise bila uolls nk buka company. Dah la...kalo uolls nk tau lg uolls pegi la minta tolong dgn Pak Cik Google cari peranan dan tugas-tugas Company Secretary ni k.


K la, ni aku nak cerita ni kenapa aku nk jadi Company Secretary???Sebab dulu aku belajar pasal Secretarial...hahahahha....lawak la kalo 2 alasan aku kn. Aku nk sgt jadi Company Secretary ni sebab aku mmg suka kerja yang memerlukan penelitian  dan memeningkan kepala ni. Best kot dpt tundukkan Datuk or Tan Seri untuk ikut advise kita. Yelah kalo x nk ikut Company byk kena Kompoun kn haru tu...Sia-sia je nk bagi duit kt SSM(Suruhanjaya Syarikat Malaysia). Lagipun, kt Malaysia ni x ramai Company Secretary yang berbangsa Melayu. Eh, aku lupa lak yg aku bukan Melayu. So correction ek...x ramai Company Secretary yang berbangsa Dusun Kadazan. Ha...ni la sebab utama kenapa aku nk jadi Company Secretary. Sebab dalam race aku x ramai lg yg pegang post ni.


Dah2...2 je aku nk cerita. Aku malas nk tulis panjang2 sebab aku letih nk taip panjang2..Next time aku cerita lagi ek..







No comments:

Post a Comment