Tuesday 12 May 2015

Aku bini si photographer

Assalamualaikum ~~~

Begini cerita aku....

Lima tahun lepas aku berkahwin dengan seorang lelaki yang baru berjinak-jinak dengan dunia photographer. Beliau sangat ZERO pasal dunia photography ni. Berbekalkan kamera 1000D Canon, beliau mula menerokai dunia photographer. Masa mula-mula kawin tu tak ada rasa "lonely" sangat bila beliau keluar malam-malam pergi belajar pasal "camera" sebab aku pun masih final year dekat UITM.

Tahun demi tahun kepandaian beliau dalam dunia photography kian berkembang. Tanpa sedar telah bertahun-tahun juga beliau sering keluar malam menimba ilmu. Bayangkan dalam seminggu sampai aku pun x ingat berapa hari beliau ada kat rumah waktu malam. Kalau hujung minggu jangan kiralah sebab memang tak pernah ada kat rumah. So cuti-cuti dengan famili on weekend memang jarang sangat. Nak buat macamana orang kawin on weekend. Takkan aku suruh orang kawin tengah-tengah minggu pula kan. Hihihi

Masa anak seorang aku chill lagi selalu kena tinggal seorang-seorang waktu malam. Sampai anak dah tiga pun sama juga aku selalu kena tinggal malam-malam juga. Aku ingatkan aku dah tak boleh chill tapi alhamdulillah aku chill je bila kena duduk rumah jaga anak-anak. Kadang-kadang ada juga suara-suara sumbang yang cuba mengusik otak aku yang kadang kala nakal ni. Maklumlah bini kan. Bini mana yang tahan kalau laki selalu balik malam-malam, selalu keluar dengan kawan-kawan, selalu pegi melepak. Tapi tak semua bini macam tu, aku bini lain dari yang lain. Hahahaha....aku bukan bini 'cliche'. Lagipun aku tahu beliau keluar malam-malam bukan untuk suka-suka tapi berborak sambil menimba ilmu dunia camera sebab itu cara beliau 'belajar' sejak 5 tahun yang lalu. Dan aku nampak hasil pembelajaran itu.

Kadang-kadang aku ada dengar juga bini komplen laki selalu lepak malam (ni untuk bini2 photographer), aku senyum je bila dengar. Pada aku mungkin cerita kita berbeza. Mungkin perasaan kita berbeza. Mungkin cara kita berbeza. Tapi sesekali cuba perhatikan 'hasil' suami anda. Pandang dengan mata hati dan rasa cinta. Aku pasti korang akan dapat jawapan. Kalau tak dapat jawapan...macam aku cakap tadi mungkin kita berbeza.

Bila ada orang tanya macamana aku boleh hadapi semua ini, satu jawapan aku "aku memang lain dari yang lain sebab aku suka menjadi lain dari orang lain".



No comments:

Post a Comment